Śladami Kopernika i Pana Samochodzika

Na Pikniku Naukowym wpadła mi w ręce broszurka o Szlaku Kopernikowskim. Podróż śladami astronoma planowałem już długo i mały folderek turystyczny wreszcie zmotywował mnie do wyruszenia w Polskę. A że tropy Kopernika pokrywają się z trasą przebytą przez Pana Samochodzika, tak więc w sobotni ranek wyruszaliśmy w drogę, ścigając obu panów.

Już od początku podróży podążaliśmy trasą pana Tomasza. W Zagadkach Fromborka czytamy:

Asfaltowa szosa międzynarodowa E 81 pozwalała na dużą szybkość.

Dzisiaj ta droga nosi nazwę S7, ale tak samo zaprowadziła nas do Pasłęka, gdzie Pan Samochodzik skonsumował obiad. Pasłęk to małe, zadbane miasto, z najdłuższą w rejonie linią murów obronnych. Po krótkim spacerku ruszyliśmy dalej, trzymając się trasy Samochodzika.

Za Pasłękiem rozstaliśmy się z międzynarodową drogą E 81, prowadzącą z Warszawy do Gdańska, i skręciliśmy na wąską szosę do Młynar.

Pogoda dopisywała, zapewne tak samo jak bohaterowi książki, i w pięknej aurze mijaliśmy malownicze krajobrazy Warmii.

Przejechaliśmy kilometr i znaleźliśmy się przy moście nad niewielką rzeką zwaną Baudą.

Wyczerpująca analiza mapy, chwila niepewności i… jest! Pierwszy cel osiągnięty. Most na Baudzie, na którym Pan Samochodzik zaparkował swój wehikuł.

Rzeczka Bauda wije się pięknymi zakolami, by wpaść do Zalewu Wiślanego. Właśnie w jej dolinie znajduje się Kraina Straszliwego Asa, który napędził panu Tomaszowi stracha. My potwora nie spotkaliśmy, tak samo jak pięknej panny Ali, natomiast piękna roślinność i pogoda dopisywała na każdym kroku.

Straszliwa Kraina nie okazała się taka straszna. We wspaniałych nastrojach przejechaliśmy ostatnie kilometry dzielące nas od grodu Kopernika.

Frombork to małe, urocze miasteczko. Na wzgórzu wznosi się katedra, otoczona warownym kompleksem. Obok oktogon(osiem kątów było, sprawdziłem), miejsce ukrycia skarbów z trzeciego schowka Koeniga, i Wieża Kopernika.

W środku kościoła znajduje się grób astronoma, jego historia mogłaby być spokojnie kolejną zagadką Fromborka. Dopiero niedawno zlokalizowano autentyczne ciało Kopernika i pochowano je w nowym już grobowcu.

Piękna polichromia i zdobienia, jak i organy, na których organista zagrał prześliczny koncert, robią wrażenie na człowieku.

To właśnie w tym mieście powstało dzieło Kopernika, które zmieniło ludzki światopogląd. Frombork jest nazywany końcem świata i chyba coś w tym jest. Niesamowity klimat miasteczka, połączenie zabytków i przyrody, wszystko ściśnięte na kilometrze kwadratowym, mało ludzi, wszystko to sprawia że we Fromborku czas płynie inaczej.

Kontynuując nasz spacer po mieście, ze zdumieniem odkryliśmy, że nie jesteśmy pierwsi. Nieopodal rynku wznosiła się tablica, właśnie o…tropach Pana Samochodzika.

Za jej radą odwiedziliśmy cmentarz i trzydziesty siódmy grobowiec, pod którym znajdował się pierwszy schowek Koeniga.

Muzeum Kopernika i Planetarium pokazuje ciekawe aspekty z życia astronoma i multimedialną projekcję nieba, z zarysem teorii heliocentrycznej.

Następnie udaliśmy się zobaczyć dwa duże pomniki Kopernika, na jednym astronom stoi, na drugim siedzi na ławeczce na środku rynku.

Wieczór spędziliśmy obserwując zachód słońca nad zalewem, nieopodal, koło ujścia Baudy obozowisko rozbił złowrogi Waldemar Batura, ale penetrację miejsca uniemożliwiły trzciny, całkowicie pokrywające wybrzeże.

Następnego ranka, przywitaliśmy, nieco spóźnieni wschód słońca. Nasza podróż szlakiem Pana Samochodzika dobiegała końca. Była to niesamowita frajda, z mapą i książką w ręku podążać tymi samymi miejscami co pan Tomasz. Myślę, że nie jest to ostatnia samochodzikowa podróż, kuszącą propozycją są jeszcze miesjca dające tło pod Księgę strachów.

A może Wy, Drodzy Czytelnicy odwiedzaliście już jakieś miejsca związane z Panem Samochodzikiem?